Wien

Jag kom fram till Wien vid sju på kvällen. Hade en viss svårighet med att hitta vandrarhemmet, och fick ett ganska dåligt intryck av vandrarhemmet… mitt dåliga humör försvann dock när jag hittade till en stor matbutik och gick omkring och tittade i det österrikiska matvarusortimentet, det är alltid så roligt när man kommer till ett nytt land. Köpte ingredienser till spenatsås och österrikiska chips. Det var den sämsta perioden under resan, jag hade känt mig ensam den sista dagen i Prag.
Ensamheten lättades när jag under kvällen pratade med två polska nittonåriga pojkar som bodde på vandrarhemmet. Jag råkade börja gråta av skratt när de berättade om sin resa till Karlskrona (varför åkte de dit liksom?!?), nämnde det dåliga vädret och sade typ: har inte ni nåt ordspråk om det, "like… there's no bad weather…?" Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. HAHAHA.
Wien var ståtligt
Jag besökte Kunsthistorische Museum
Sjukt att de hade tyglappar där egyptiska medborgare för flera tusen år sedan snabbt och slarvigt klottrat ned meddelanden
En krokodilmumie
Museéet kunde nästan mäta sig med Louvren i antal kända verk från konsthistoriens kanon.
Caravaggio
Fint porträtt
Bruegel den äldres "Babels torn" (!)
Min bandagerade tå
Jag ville därefter gå till ett av Wiens dyra fina kända caféer, och gick fram med en utskriven lista med sådana till muséets hjälpdisk för att se om något av dem låg i närheten. Jag tänkte … om de råkar känna till något så kunde de peka mig mot rätt riktning lite snabbt. Han som satt där var dock så extremt hjälpsam att han tre gånger under tio minuter tittade på mig med en uppriktigt nära på förtvivlad blick och bad om ursäkt för att han inte kunde hjälpa mig mer än att: kolla upp typ fem av caféerna på internet, be sin äldre kvinnliga kollega om råd, skriva ut kartor samt detaljerat rita upp på dessa kartor hur man skulle gå till dem från muséet. Tillslut insisterade jag på att jag skulle hitta, vägen var liksom helt rak längs en enda stor gata, och gick därifrån.
Påväg mot Café Sacher gick jag förbi en rosenträdgård som nästan var lite sjuk, jag var tvungen att gå in.
Har aldrig sett så många rosor av olika sorter på en och samma plats. Det kom pustar av rosendoft medan man promerade i den där parken.
Jag satt där ett tag i solskenet och skrev vykort. Det fanns även statyer, fontäner och dammar med näckrosor i (normen för parker i Wien, finns det ens en enda sådan i Sthlm?).
Sedan gick jag i långsam takt ut ur parken, med många pauser för att lukta på rosorna.
Den där till höger hade en färg som lyste som neon
Sachertårta på Café Sacher. Helt ärligt var den inte riktigt värd det dyra priset (vilket jag har förträngt, men gissningsvis 60 kronor tillsammans med en expresso). En rolig sak var att varje gång man beställde espresso i Wien, både dyra och billiga, så serverades den på en bricka tillsammans med en miniatyrkanna med grädde i. Klockan hade hunnit bli sex, så jag gick tillbaka mot vandrarhemmet. Jag lagade middag och var tvungen att byta rum eftersom att nån hade bokat min säng.
Dagen efter spenderade jag tillsammans med mina nya rumskamrater. Vi var fem personer som alla reste omkring ensamma av olika anledningar. Vi promenerade omkring, tittade på en march vid rådhuset, satt i en park, åkte berg- och dalbana samt drack en euro-drinkar.
Några exempel på det ståtliga Wien. Wien påminde mig på något sätt om Stockholm, har ingen aning om varför, det berodde inte på den nu flera gånger nämnda ståtligheten.
Lite senare på kvällen lämnade jag mitt sällskap och gick till Karlskirche för att gå på konsert. Jag hade köpt biljetter redan innan jag åkte. Jag älskar Mozarts Requiem och det var fantastiskt att höra den på konsert.
På förmiddagen dagen efter var det menat att jag skulle ta tåget mot Krakow vid halv tio-tiden. Jag sprang försenad med den tunga väskan skavande sönder mina handflator genom tunnelbanestationen och tågstationen, men missade tåget. Var helt förtvivlad och visste inte vad jag skulle göra, men det berodde nog på att jag inte fått i mig kaffe än (abstinenssymtom: huvudvärk, trötthet, initiativlöshet samt mild depression. Källa: Wikipedia) Efter att ha fått i mig kaffe och ordnat nya biljetter var allt lugnt igen. Jag låste in väskan på stationen och åkte in till Wien igen.
Där avklarade jag en sevärdhet: Stephensdom. De hade satt upp färgade skynken över fönstren så att ett vackert regnbågsfärgat ljus fyllde hela katedralen.
 
Promenerade ett tag och kom av en slump fram till en annan ände av den stora rosenparken.
Där jag hade varit tidigare var det prydligt uppställda rosenträd, medan den här delen av parken var fylld av mer vildvuxna rosenbuskar och gräsmattor. Och ett par caféer.
Promenerade sedan mot tunnelbanan för att hinna till det nya tåget halv två. Så här ser Wiens stora shoppinggata ut. Lite skillnad mot Drottninggatan i mysighet.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Det finns en sån jättestor rosenträdgård i parc bagatelle utanför Paris, åk dit nästa gång. Vilken panik att missa tåget, men bra att det gick att ordna! Och helt fantastiskt med konsert.

Svar: Tack för tipset! Där du och Elina var antar jag…
Aurora

2012-06-24 @ 19:53:38
Postat av: Elina

Åh vad roligt att läsa och se! Rumskamraterna, rosenträdgården, konserten och golvet på konstmuseet = <3

Svar: Jaa. Du skulle ha gillat Wien!
Aurora

2012-06-24 @ 20:40:59
URL: http://elinanilss.blogg.se
Postat av: kajsa

Hahaha den hjälpsamme mannen! Ser väldigt fint ut måste jag säga. Man blir nästan sugen på att åka dit.

Svar: Haha. Han var rolig. Han ville verkligen hjälpa till.
Aurora

2012-06-24 @ 21:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0