Prag

Nej, nu är det dags att lägga upp lite bilder från min resa. Jag dokumenterade inte så mycket vad jag gjorde utan fotade mest saker jag såg. Så… det blir mest som glimtar från de tre städerna jag besökte.
Utsikt från tåget genom Danmark.
Jag satt ensam i en sovkupé i tåget som lämnade Köpenhamn klockan tre på eftermiddagen och anlände i Prag vid tio på fömiddagen. Jag var förväntansfull och glad inför äventyret. Läste romaner, lyssnade på musik, åt choklad och planerade vad jag skulle göra i Prag.
Solnedgång
Månskärva
Jag kom som sagt fram till Prag på förmiddagen. Efter att ha hittat till mitt vandarhem och lämnat väskan där gick jag ut på en promenad. Prag var fint, rätt slitet och fortf ganska litet, inte enormt som Paris. Fullt med pastellfärgade hus och snirkliga fasader.
Typ det bästa matstället någonsin: indisk vegetarisk billig buffé som man betalade per 100 gram
De värsta skavsåren jag haft någonsin. Den här bilden togs innan det blev som värst, innan ytterligare två hudlager skavdes bort så att det började blöda. Hela tårna var ömma och jag haltade fram ryckigt och långsamt.
Sir Toby's Hostel, 120 kr/natt. Det var typ det finaste vandrarhemmet jag bott på. De hade till och med satt in en växt på rummet! Stämningen var dock mindre social än andra vandrarhem jag bodde på.
En dag åkte jag på utflykt till Prags botaniska trädgård och det tillhörande växthuset Fata Morgana.
Grodyngel.
Den botaniska trädgården var inte så jätterolig. Men det hade nog varit roligare om jag inte varit handikappad av smärtan i fötterna. Växthuset Fata Morgana var roligare. Det var extremt stort och ganska slitet. Fiskarna simmade omkring i grumligt vatten.
I övrigt var det det mest vildvuxna växthus jag sett, på ett fint sätt. I en av "rummen" började de spruta ut ånga precis när jag var där, mycket fotovänligt!
Jag hade tänkt lägga upp fler bilder därifrån, men filerna är för stora för att ladda upp och jag orkar inte öppna photoshop för att förminska dem.
 
Tillbaka i stan. Jag promenerade genom Josefov – föredetta slum, nu typ de rikaste kvarteren. De fina husen byggdes i början av 1900-talet.
Skalbaggshus!
Jag kikade in i den gamla judiska kyrkogården, som hade ett dyrt inträde, genom ett hål i muren. En stor mängd gravar ihoptryckta på en liten plats. Tydligen också en extrem mängd lik begravda utan gravsten. (Enligt wikipedia: den äldsta graven man känner till är från 1400-talet, det är 12000 synliga gravstenar, "and there may be as many as 100,000 burials in all.")
Fiskhus!
Jag besökte också Prags största konstmuseum, som såg ut så här på utsidan. Vid åsynen av den förfärliga byggnaden övervägde jag att inte gå in, men gjorde det ändå.
Pga att deras samlingar försvunnit under krigen var det en mer alternativ bild av 1800-talets och 1900-talets konsthistoria. Samlingen hade ju inte byggts upp under hundratals år som vissa andra muséers utan typ under de senaste decennierna.
Åneej, den är vänd åt fel håll… i alla fall så är det en målning av Picasso. Deras avdelning med Picasso och några andra modernister var stor och fylld med kända verk.
Avdelningen jag tyckte bäst om var den tillägnad tjeckisk modern och samtida konst. Jag kände inte till en endaste konstnär innan, vilket var roligt.
Sedan satt och jag och åt glass + läste Rebecca i timtal i en park med häckar, statyer, fontäner och stenbänkar.
Min kamera tog den här bilden ALLDELES SJÄLV!
Innan jag tog tåget mot Wien åt jag en sista gång på mitt favoritmatställe Beas vegetariska dhaba. Det vattnas i munnen när jag tänker på det. Det var liksom indisk mat men inte lyxig och dyr, utan mer vardaglig på ett fantastiskt sätt. Som något en indisk mormor skulle kunna slänga ihop till middag. Det kanske i och för sig bara var jag, eftersom min favoritmat är indisk… Mina portioner kostade mellan 25 och 50 SEK.
Där på innergården brukade jag sitta och äta maten och läsa i ett par timmar. Jag överväger att bo på Hostel Týn som låg invid restaurangen nästa gång jag är i Prag.
Hejdå Prag!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Vilket fantastiskt blogginlägg! Väldigt roligt att se. Ser fram emot bilder från wien och krakow också.

2012-06-23 @ 21:17:20
Postat av: Nathalie

Jaaaa! Vad roligt att du lägger upp bilder. Prag ser helt fantastiskt ut, och jag blev just jättehungrig på indisk mat. Dit vill jag åka!

Svar: Gör det! Seriöst, jag saknar fortfarande Beas vegetariska dhaba. Vill åka tillbaka till stor del därför.
Aurora

2012-06-24 @ 19:51:27
Postat av: Elina

åh! skalbaggshuset, tågstationen, ångan i växthuset, matstället. åh!

Svar: Hihi :D
Aurora

2012-06-24 @ 20:45:40
URL: http://elinanilss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0