Krakow

Krakow var min favoritstad av de tre! Trots att det var dåligt väder. Staden var så himla vacker och jag var glad.
 
Jag dokumenterade inte så mycket, men här kommer lite bilder:
Där det tidigare var en mur omkring gamla stan finns det nu en jättefin park.
Mina bilder lyckades inte riktigt fånga Krakows finhet. Jag gick typ omkring och log för att det var så fint.
Den medeltida borgen Wawel, med slott och katedral, som ligger mitt i staden. Den var väldigt fin på utsidan, men jag gick inte in.
Utsikt påväg upp mot borgens innergård.
Spårvagnsledningar
Här kom jag in i Kazimierz, de gamla judiska kvarteren
Där satte jag mig och fikade
Denna bakelse kostade mindre än tio kronor
Den här bilden är från det gamla judiska gettot
Fin spårvagnsväg som jag passerade på väg tillbaka in mot centrum
En dag åkte jag till saltgruvan i Wieliczka. Det har varit en turistattraktion länge, bland andra Goethe hade varit där. Den byggdes på 1200-talet och är fortfarande aktiv. Salt trängde ut ur gruvans väggar, tak och golv som på bilden ovan.
Där fanns en underjordisk katedral som huggits ut ur saltet.
Saltkristaller!
Underjordisk sjö.
Som sagt så dokumenterade jag nästan ingenting i Krakow. Så här är en bild från när jag kom fram till Skavsta i solnedgången vid halv tolv på kvällen.
 
Juste, jag glömde berätta det roligaste om Wien igår: det är olagligt att gå mot rött på övergångsställena! Första dagen var det här något jag var väldigt fundersam över, eftersom det ett stort antal gånger hade hänt att en grupp människor stått stilla och väntat på båda sidorna vid övergångsställen trots att inga bilar fanns i sikte, och jag ensam hade gått över gatan mot rött. Dagen efter berättade min finska rumskamrat att det hade kommit fram poliser till honom (eller om det var hans kompisar?) och vanemässigt sagt typ: ni är turister va? och upplyst honom om att det är… olagligt att gå mot rött. Okej, det känns inte lika underligt nu i efterhand men då blev jag verkligen chockad…

Kommentarer
Postat av: kajsa

Så fint!

2012-06-25 @ 17:04:34
Postat av: kajsa

Så fint!

2012-06-25 @ 17:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0