Resan #10 Dagen då vi åt fyra bakelser var

Oj, jag hade glömt att publicera det här inlägget om en dag i Krakow från min och Fillas resa. Aja, här kommer det, ett halvår försent.
(Jag kom på det nu när jag ska baka black forest cake till min födelsedag. Jag har fortfarande inte glömt den bakelsen. /besatt av sötsaker)
 
---;–<@
 

Seriöst. Det här var det mest fantastiska någonsin. Ett konditori där man köpte bakelser i lösvikt. Man pekade på den man ville ha, visade med handen hur stor biten skulle vara och så skar hon upp den så.Och det var sjukt billigt, varje kostade mindre än tio kronor.
Vi stod där länge och väl med beslutsångest, men lyckades tillslut välja varsin. Min bakelse ovan var helt seriöst den godaste jag någonsin har ätit. Choklad, grädde, körsbärslikör och körsbär. Den heter, lärde jag mig på internet senare, Black Forest Cake och det finns inte ens ett svenskt namn för den! Den svenska varianten är tydligen scwarschwaldtårta (orkar ej googla stavning), som dock är helt annorlunda. Men nu vet ni vad jag kommer baka till nästa födelsedag. I alla fall: vi köpte varsin bakelse till och sedan gick vi. Vi hade nämligen fått reda på att det fanns ett till konditori i samma "kedja", och eftersom vi skämdes lite över vårt extrema intag av bakelser så bestämde vi oss för att gå dit istället.
Nej, jag mådde inte bra efter att ha ätit dessa två. Nej, de sista tuggorna var inte ens goda. 
Vi insåg inte ens att vi hade ätit fyra bakelser var på en eftermiddag och att det var lite sjukt förrän efteråt. Då var det ju middagsdags och vi var INTE hungriga!
Vi fick gå till ett café och dricka apelsinjuice i väntan på hungern. Desperata efter något fräscht… efter… de fyra bakelserna.
Fint bokcafé.
Tillslut gick vi till ett ställe med indisk snabbmat (som var fantastiskt god). Hungriga vore väl en överdrift, men det var dags för middag.
 

Kommentarer
Postat av: Elina

Hahaha bakelserna!

2012-12-23 @ 19:40:15
URL: http://elinanilss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0