En förmiddag

Jag sitter i solskenet på en parkbänk i Jardin des Halles. Jag bokade just biljetter till Harry Potter et les Reliques de la Mort 1er partie. När jag precis hade betalat insåg jag att jag hade bokat på fel biograf i fel stad. Jag blev helt chockad och höll på att börja gråta. Jag funderade på att aldrig berätta det för någon och bara köpa nya biljetter, började skriva ett brev på franska till bioföretaget om det fanns en möjlighet att ändra... Och sedan när jag kollade på en karta var denna biograf låg så det sig att den var i Paris ändå, på samma gata som den jag hade tänkt boka på. Herregud. Nu hoppas jag bara att jag och Nathalie får ha biljetter med studentpris (det var något särksilt, inte vanliga studentrabatten).

Jag ska ha skrivit en sida ungefär om Descartes till ikväll och två sidor om empirismen (Locke, Berkeley, Hume). Jag är väldigt stressad. Jag orkar verkligen inte.

Hur ser Descartes på förhållandet mellan kropp och själ? På vilka olika sätt uppträder Gud i den cartesianska tankegången? Varför kan Descartes filosofi ses som ett stöd för den nya naturvetenskapens världsbild?

Jag har ingen aning.

Jag såg nyss världens sötase valp här. Pälsen var helt fluffig och mjuk. Aaah.

Och en person kom fram och ville fota mig. Hon gick på en fotoskola och hade fått i uppgift att fotografera omkring les Halles. Jag frågade vilken skola det var eftersom att jag ska försöka komma in på en, och den hette Centre Iris! Hon trodde för övrigt att jag var polsk. Det måste ha varit pälsmössan... Väldigt många personer har nu frågat var jag kommer ifrån och gett mig fundersamma blickar när jag sagt Sverige.

Nu gick solen i moln och jag börjar dagens andra kaffeabstinens.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Iris hälsar till dig. Hon ska snart gå och lägga sig. Vi har letat fram lucialinne och ljus ur garderoben och gått runt och sjungit lite i en mörk lägenhet. Väldigt stämningsfullt! Å vilken tur att det var i Paris som du beställde biljetterna till! Det är väl inte i helgen? för i såfall hade jag också velat gå med. Kan du komma och möta mig på flygplatsen på lördag förresten?

2010-11-24 @ 20:00:59
Postat av: Aurora

Ååååh, lucia!



Biljetterna var till ikväll. Den hade premiär först idag i Paris. Vi har längtat hela hösten.



Kaj, vi får mötas på fredag på internet och bestämma. Det är bäst om vi träffas dit flygbussen kommer tror jag.

2010-11-24 @ 20:19:35
URL: http://auro.blogg.se/
Postat av: Elina

Haha, gud! Småjobbiga grejer



Men roligt att vi håller på med samma grejer i filosofin nu!! Har både hume och empirismen och descartes!

2010-11-25 @ 09:36:53
URL: http://elinani.blogg.se/
Postat av: A-K

De där filosoferna... Jag minns, läste själv filosifi någon gång i forntiden, på 70-talet närmare bestämt. Jag klarade bara 1 betyg, sedan blev det för krångligt.

2010-11-25 @ 16:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0