Resan #9 Krakow

Vi gick upp tidigt för att resa mot Krakow, det sista resemålet, en dagslång tågresa. Vi åkte genom vackra landskap på förmiddagen. Senare hamnade vi i ett oväder och tåget blev flera timmar försenat. Det här var för mig den värsta av våra tågresor. För Filla var det tvärtom, hon hade tyckt att de tidigare var fruktansvärda men att denna var okej. Det bore ha varit så, vi hade stor plats för benen och toaletterna var användbara. Jag var rastlös redan innan och blev extremt stressad av tågets försening. Vi skulle byta tåg i Katowice och när tiden för vårt andra tågs avgång hade passerat kändes det ganska jobbigt. Tanken på att behöva övernatta i en liten polsk industristad, och försöka hitta någon sovplats sent på kvällen… Vi fick ingen information från tågpersonalen och ingen konduktör syntes till på över två timmar, så vi kunde inte fråga någon. Men när vi kom fram var tågstationen full av folk. Det var inte bara vårt tåg som var försenat. Även vårt andra tåg och typ alla andra var det. Vi irrade dock omkring i tron att vi hade missat vårt tåg, till infodisk, och efter ett tag när vi gått tillbaka till perrongen och frågade nån där så sade hon att vårt tåg hade gått för en minut sedan :| Chocken.
Men aja, det löste sig och vi kom fram till Krakow vid elva. Där lyckades vi hitta ett matställe som hade öppet till sent och vi kunde gå och lägga oss på vandrarhemmet utan incidenter. (Eh, om man inte räknar med det att jag och Filla hade hamnat i olika sovsalar och jag sov i en helt tom sovsal men i samma våningssäng som en, bokstavligt talat, galen fransman. Det går inte att beskriva den upplevelsen med ord.)
Krakow! Okej. Jag var sjuk och Filla hade ingen medicin för sin pollenallergi. Vår vistelse i Krakow bestod därför av: extremt slöa promenader samt intagande av mat och dryck. Vi kände inte hunger en enda gång.
Alla ställen i Krakow är helt naturligt möblerade med slitna trämöbler och fulla med växter och prydnadsföremål.
Vi var lite överväldigade av de billiga priserna och beställde in två förrätter var. Vi hade ingen aning om att dessa skulle vara som hela portioner. Jag fick en hel camembertost?!
Vi ångrade oss djupt efteråt. Seriöst, vi satt halvt avsvimmade i två timmar och kunde knappt röra oss av matkoma.
Filla sorterade pengar.
Eh… ett till café, senare på dagen efter trött promenad, där vi drack kaffe och åt morotskaka. Vi spelade krig. Vi grät även av skratt för att vi på resande fot i Krakow valde att sitta på ett café och spela krig.
Middag: pizza.
Vi skrattade väldigt mycket åt ord i polskan som var polskifierade från engelska men med ett y eller i på slutet. "Laptopy"! Vi kom fram till att y måste vara pluralformen, eller nåt såt.
Det underligaste caféet någonsin. Det är fortfarande oklart vad det här caféet hade med Sverige att göra. Det de sålde var baguetteliknande bröd. Så sjukt. Observera "korvy".